طراحی مدل سه بعدی کبد توسط دانشمند ایرانی

طراحی مدل سه بعدی کبد توسط دانشمند ایرانی
  • 1396/5/19
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

علی خادم حسینی، دانشمند ایرانی به همراه برخی دیگر پژوهشگران بین ‌المللی مدلی سه بعدی از کبد طراحی کردند که می ‌توان فرایند ارسال دارو در آن را تقلید نمود. بدیهی است که این امر نقش مهمی در آزمایش داروها و واکنش بدن به آنها ایفا می کند.

گویا آی تی – تا کنون برای آزمایش داروها از بافت های دوبعدی استفاده می شد. این بافتها تک لایه بوده و فاقد شبکه ی عضلانی بودند. اما بافتی که دانشمند ایرانی به همراه دیگر پژوهشگران طراحی کرده اند، سه بعدی بوده و از شبکه ی عضلانی برخوردار است. با استفاده از ساختار سه بعدی بسیار بهتر می توان فرآیند آزمایش دارو را انجام داد، چرا که در این بافت تقابل سلول به سلول افزایش پیدا می کند.
افزون بر این، واکنش بدن در فرآیند انتقال دارو در بافت سه بعدی به نسبت بافت دوبعدی بهتر نشان داده می شود. لذا بافت سه بعدی طراحی شده در پیش بینی نمودن سطح سمی بودن دارو از دقت بیشتری به نسبت بافت دو بعدی برخوردار است. همچنین واکنش دارویی در بافت سه بعدی بسیار واقعی تر از بافت دو بعدی است.
در هر صورت ساختار سه بعدی دارای شبکه ی میکروکانال لایه بندی بوده و می تواند به دانشمندان جهت مشاهده ی تأثیر داروها بعد از جذب بدن کمک بسیاری کند.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *