پیوند مغز پرورش یافته ی انسان به موش

پیوند مغز پرورش یافته ی انسان به موش
  • 1396/8/20
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

کارشناسان اخلاق زیستی در دانشگاه استنفورد می گویند موش های آزمایشگاهی آن قدر به انسان شبیه شده اند که ممکن است روزی شایسته ی همان سطح از احترام باشند.
تزریق مغزهای کوچک پرورش داده شده ی انسان به موش های آزمایشگاهی بحث های اخلاقی مهمی را در بین دانشمندان به راه انداخته است. برخی از آن ها نگران هستند این کار بخشی از خودآگاهی انسانی را به این جوندگان منتقل کند.

گویا آی تی – دانشمندان بسیار مطرح اخلاق گرا معتقدند ممکن است این آزمایش ها به نقطه ای برسند که نیاز باشد به موش ها “مشابه انسان ها احترام گذاشته شود.”
پیشرفت های صورت گرفته در علم، محققان را قادر ساخته است که مغز انسان را در ابعاد بسیار کوچک به مغز موش های آزمایشگاهی پیوند بزنند.
برای انجام این کار آن ها مجموعه سلول هایی را پرورش داده اند که رفتاری مشابه مغز انسان دارند و آن را اورگانوید نامیده اند.
آزمایشگاه های متعددی این اورگانویدها را به مغز موش ها تزریق کرده اند، و با موفقیت آن ها را به رگ های خونی و رابط های فیزیکی پرورش داده شده متصل کرده اند.
مجله ی پزشکی Stat گزارش داده است زمانی که دانشمندان پس از این کار نوری را به چشم موش یا نواحی شبیه سازی شده ای از مغز که مسئول بینایی هستند تابانده اند، نورون ها در اورگانویدهای پیوند شده فعال شده اند.
در این گزارش اشاره شده است: “این اتفاق نشان می دهد که بافت مغز انسان عملکرد یکپارچه ی خود با مغز موش را آغاز کرده است.”
دانشمندان امیدوار هستند که این نتیجه بتواند در درمان آسیب ها و بیماریهای مغزی به ما کمک کند. اما کارشناسان هشدار می دهند هرچه ما مغزهای بیشتری را به موش ها پیوند بزنیم، این موجودات بیشتر به ما انسان ها شباهت پیدا خواهند کرد.
در حال حاضر در آزمایشگاه ها تنها سه یا چهار اورگانوید به موش ها پیوند زده می شود، اما اگر این تعداد افزایش یابد چه اتفاقی رخ می دهد؟
هنک گریلی، کارشناس اخلاق زیستی از دانشگاه استنفورد می گوید:” اکنون صحبت از پیوند سه یا چهار اورگانوید به موش ها به میان آمده است. اما اگر شما بتوانید ۱۰۰۰ اورگانوید را به موش پیوند بزنید چه اتفاقی می افتد؟ این عدد بسیار نزدیک به تعداد کل سلول های مغز موش است.”
“زمانی در آینده، ممکن است موجودی که شما پرورش داده اید به احترامی در حد و حدود انسان نیاز داشته باشد.”
دانشمندان توانسته اند مغز موش ها را برای کنترل اعضای حرکتی آن ها هک کنند- آن ها با این کار می توانند تنها با لمس یک کلید موش ها را وادار به دویدن، ثابت ماندن یا چرخیدن کنند.
کارشناسانی از دانشگاه و کالج علوم و هنر بوفالو در نیویورک توانسته اند با استفاده از یک میدان مغناطیسی نامرئی، با موفقیت کنترل بخش هایی از مغز را که مسئول کارهایی چون بی حرکت ایستادن و چرخیدن هستند، به دست بگیرند.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *