دوره‌های آموزشی موردنیاز برای تبدیل شدن به یک data scientist موفق

دوره‌های آموزشی موردنیاز برای تبدیل شدن به یک data scientist موفق
  • 1401/11/24
  • گویا آی تی
  • 0

علم داده ترکیبی از ریاضیات پیشرفته، احتمالات، آمار و برنامه نویسی است. به همین دلیل است که بسیاری از افرادی که پیشینه تحصیلی در حوزه فیزیک، شیمی، مهندسی یا رشته‌های مرتبط دارند، به دنبال مشاغل حوزه علوم داده هستند. در سال ۲۰۲۱، در فهرست ۵۰ شغل برتر در ایالات متحده که در سایت گلاسدور (Glassdoor) ارائه شد، علم داده جایگاه دوم را به خود اختصاص داد. این حوزه همچنان در حال رشد و پیشرفت است و یکی از مهارت‌های تخصصی مهم برای آینده محسوب می‌شود. اگر شما هم به دنبال یادگیری این علم هستید و نمی‌دانید از کجا شروع کنید، با این مقاله همراه باشید. در ادامه، مسیر یادگیری علم داده را بررسی کرده و بهترین دوره های دیتا ساینس را به شما معرفی می‌کنیم.

علم داده چیست؟

علم داده (data science) یک علم نوظهور است که بر استفاده از داده‌ها برای حل مشکلات پیچیده تجاری تمرکز دارد. علم داده با استفاده از الگوریتم‌های آماری که با نام مدل‌های یادگیری ماشین شناخته شده و به آشکار کردن الگوهای پنهان در داده‌ها کمک می‌کند، ابداع شده است. بسیاری از کسب و کارها از ابزارهای علم داده بر روی داده‌های مشتریان خود برای درک بهتر ترجیحات آن‌ها استفاده می‌کنند. شما می‌توانید با شرکت در دوره های دیتا ساینس این علم را از پایه آموخته و یا دانش خود را در این حوزه گسترش بدهید.

مشاهده آگهی های استخدام data scientist در لینک زیر:

https://karbord.io/jobs/data-scientist

مسیر یادگیری علم داده

برای یادگیری علم داده و تبدیل شدن به یک دیتا ساینتیست (data scientist) موفق چه مسیری را باید طی کرد؟ بدون شک مهم‌ترین بخش، یادگیری و شرکت در دوره های دیتا ساینس است، اما شناخت مسیر می‌تواند به یادگیری بهتر این علم کمک کند. در ادامه مراحلی که به طور کلی باید برای تبدیل شدن به دانشمند داده طی کنید آورده شده است.

۱٫ تسلط به علوم ریاضی

ریاضیات، پایه و اساس پیشرفته‌ترین ابزارها و الگوریتم‌ها است. بنابراین، یادگیری همه مباحث پایه ریاضی برای افرادی که قصد یادگیری علم داده از ابتدا را دارند ضروری است. این مباحث شامل جبر خطی، تحلیل ماتریس، حساب دیفرانسیل و انتگرال و معادلات دیفرانسیل است. بسیاری از این موارد کاملا ابتدایی هستند و در کتاب‌های درسی دبیرستان ارائه می‌شوند. با این وجود، اگر بر این موارد تسلط ندارید، کتاب‌ها و دوره‌های آموزشی مختلفی وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها کمک بگیرید.

۲٫ یادگیری برنامه نویسی

تبدیل کردن اطلاعات ریاضی به کد و پیاده کردن آن‌ها در عمل، چیزی است که این یادگیری را جذاب‌تر می‌کند. بنابراین، قدم بعدی در یادگیری علم داده، تسلط به برنامه نویسی است. با توجه به اینکه پایتون یکی از محبوب‌ترین زبان‌ها در علم داده است، یادگیری برنامه نویسی پایتون برای دیتا ساینتیست‌ها اهمیت زیادی دارد. برای یادگیری برنامه نویسی پایتون و دیگر زبان‌ها نیز دوره‌های آموزشی آنلاین و حضوری و پکیج‌های خودآموز مختلفی وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. همچنین این زبان برنامه نویسی در دوره های دیتا ساینس نیز آموزش داده می‌شود.

۳٫ آشنایی و تسلط به الگوریتم‌ها

بعد از اینکه مهارت‌های کدنویسی را آموختید، قدم بعدی یادگیری الگوریتم‌ها در علم داده است. ابتدا باید با الگوریتم‌های یادگیری ماشین (Machine Learning) شروع کنید. در مرحله بعد، باید بر درک الگوریتم‌های مختلف یادگیری عمیق تمرکز کنید. در حین یادگیری در مورد الگوریتم‌های مختلف، درک اینکه کدام پارامترها را می‌توان برای تولید مدل‌های سفارشی تغییر داد، ضروری است، زیرا به درک بهتر یادگیری و اجرای آن‌ها کمک می‌کند.

۴٫ توجه به گستره به جای عمق

یک دانشمند داده را می‌توان همه کاره و هیچ کاره دانست! دنیای علم داده زیر مجموعه‌های گسترده و جذابی مانند پردازش زبان طبیعی، بینایی رایانه و… دارد. شما به عنوان یک دیتا ساینتیست با تیمی از محققان در حوزه‌های مختلفی همکاری خواهید کرد و افزایش گستره دانش در این علم اهمیت زیادی دارد. با حرفه‌ای‌ها همکاری کرده و کاربردهای گسترده ابزارهای علم داده را درک کنید.

۵٫ تمرین، تمرین، و تمرین!

همه ما می‌دانیم که تمرین چیزی است که یادگیری را کامل می‌کند. هر چه بیشتر تمرین کنید، مهارت‌های شما بیشتر می‌شود. تنها شرکت کردن در دوره های دیتا ساینس کافی نیست و مانند هر مهارت و تخصص دیگری، توسعه مهارت‌های علم داده نیز نیاز به تمرین دارد. بنابراین، با کار بر روی مسائل چالش برانگیز علم داده، مجموعه مهارت‌های خود را تقویت کنید.

الزامات شغلی در علم داده

اگر به دنبال فعالیت در حوزه علم داده هستید، باید تصویر روشنی از مهارت‌های مناسب مورد نیاز برای تبدیل شدن به یک دانشمند داده داشته باشید. در ادامه به ویژگی‌هایی اشاره کرده‌ایم که برای تبدیل شدن به یک دانشمند داده موفق باید داشته باشید:

  • مهارت‌های برنامه نویسی عالی
  • درک قوی از مفاهیم پیشرفته ریاضی مانند جبر خطی، احتمال، آمار، معادلات دیفرانسیل و…
  • دانش کافی درباره تکنیک‌های تجسم داده
  • تخصص در انتقال نتایج علمی به روشی آسان و قابل درک
  • استعداد قوی برای حل مسئله
  • قابلیت استفاده از داده‌ها برای ایجاد راه حل‌های تجاری
  • آشنایی کامل با کاربردهای مختلف یادگیری ماشین و الگوریتم‌های یادگیری عمیق

دوره‌های آموزشی دیتا ساینس

دوره‌های آموزشی مختلفی برای یادگیری دیتا ساینس وجود دارد. با جستجوی آموزش علم داده ممکن است با عناوینی مثل دوره دیتا ساینس رایگان یا پکیج جامع علم داده با پایتون مواجه شوید. برای یادگیری این علم هم می‌توانید از بسته‌های جامع و خودآموز استفاده کرده و هم در دوره‌های آنلاین یا حضوری معتبر شرکت کنید. در ادامه، تعدادی از بهترین دوره های دیتا ساینس در ایران آورده شده است.

دوره علم داده دانشگاه تهران

دوره جامع علم داده دانشگاه تهران را می‌توان بهترین دوره دیتا ساینس دانست. این دوره آموزشی شامل ۳۵۰ ساعت محتوای آموزشی است که توسط دانشگاه تهران و به صورت آنلاین ارائه می‌شود. در این دوره ۱۵ درس کاربردی ارائه می‌شود که سرفصل‌های آن شامل: مبانی آمار و جبرخطی تحلیل داده با اکسل، مدیریت پایگاه داده با Microsoft SQL Server، هوش تجاری در Power BI، مبانی و مفاهیم علم‌داده، تحلیل آماری در زبان R، علم‌داده در پایتون، سری‌های زمانی در پایتون، سیستم‌های توصیه‌گر در پایتون، متن‌کاوی در پایتون، وب‌‎کاوی، یادگیری عمیق، تحلیل کلان داده، داستان‌سرایی داده با نرم‌افزار Tableau، مدیریت و حاکمیت داده و مدیریت فرآیند و فرآیندکاوی می‌شود.

هزینه دوره دیتا ساینس دانشگاه تهران در سال ۱۴۰۱، ۱۲ میلیون تومان است و امکان دریافت تخفیف دانشجویی و شرکتی و پرداخت اقساطی نیز برای علاقمندان فراهم است.

دوره جامع علم داده جهاد دانشگاهی شریف

اگر به دنبال بهترین دوره علم داده در ایران هستید، دوره دیتا ساینس دانشگاه شریف را به شما پیشنهاد می‌کنیم. نحوه برگزاری این دوره آموزشی آنلاین بوده و شامل ۱۲۸ ساعت محتوای آموزشی است. در دوره آموزشی علم داده دانشگاه شریف، به تدریج با مباحث و اصول علم داده از جمله: SQL Server، Tableau، Power BI، Big Data، تحلیل اکتشافی و… آشنا می‌شوید. هزینه این دوره در سال ۱۴۰۱، ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است و امکان پرداخت اقساطی آن نیز فراهم است.

دوره علم داده فرادرس

یکی دیگر از منابع کاربردی و مناسب برای یادگیری علم داده، وبسایت آموزشی فرادرس است. دوره‌های آموزشی مختلفی در حوزه علم داده در این سایت ارائه می‌شوند. دوره های دیتا ساینس این سایت شامل: مدرسه تابستانه مجازی علم داده (دوره ۱۷ ساعته دانشگاه فردوسی مشهد)، آموزش علم داده با محوریت تولید اپلیکیشن‌های داده محور، آموزش کاربردهای علم داده در حمل و نقل، ترافیک و مدیریت شهری و… می‌شود که برخی از آن‌ها رایگان هستند.

جمع‌بندی

علم داده یکی از روبه‌رشدترین حوزه‌های علمی است و می‌توان آن را از مهم‌ترین مشاغل آینده دانست. علاوه بر اینکه در سال‌های آینده نیاز به دانشمندان داده بیشتر می‌شود و بازار کار خوبی برای این دسته متخصصان وجود دارد، درآمد بسیار بالای این تخصص باعث جذب افراد بیشتری به سمت آن شده است. برای شروع فعالیت دراین حوزه نیازمند یادگیری و گذراندن دوره های دیتا ساینس هستید که در این مقاله تعدادی از آن‌ها را به شما معرفی کردیم.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *