vps چیست؟ آیا همان کار vpn را می‌کند؟

vps چیست؟ آیا همان کار vpn را می‌کند؟
  • 1402/12/14
  • گویا آی تی
  • 0

Vps و vpn دو مفهوم مجزا هستند و هر کدام عملکرد متفاوتی دارند.. VPS به عنوان سرور مجازی و vpn به عنوان شبکه مجازی خوانده می‌شود.

از تعاریف هر یک می‌توان نتیجه گرفت که VPS کار VPN را نمی‌کند، بلکه قابلیت‌ها و مزایای بیشتری نسبت به VPN دارد. VPS از IP ثابت برخوردار است و امکان ارتقا و سفارشی سازی سرور را فراهم می‌کند.

سرور مجازی چیست؟

سرور مجازی VPS یک محیط مجازی و ایزوله است که دقیقاً مانند یک سرور اختصاصی بدون هزینه‌های مدیریتی زیاد به صورت ۲۴ساعته کار می‌کند . اساساً یک میزبان وب سرور بزرگتری را می‌گیرد و چندین ماشین مجازی را با استفاده از سخت افزار مشابه ایجاد می‌کند.

یک VPS به شما امکان می‌دهد برنامه‌ها را نصب کنید و با کسری از هزینه میزبانی سرور اختصاصی، به سیستم عامل اصلی دسترسی پیدا کنید. شما به همان اندازه که روی یک ماشین فیزیکی کنترل دارید، بر سرور خصوصی مجازی خود کنترل دارید.

مقایسه ویژگی‌های vps و vpn

VPS و VPN هر یک دارای ویژگی‌های مختلفی هستند که در جدول زیر ذکر شده است:

ویژگی‌های VPS ویژگی‌های VPN
قابلیت اتصال به اینترنت با IP ثابت قابلیت اتصال به اینترنت با IP متغیر
آپتایم بالا و بدون قطعی وجود قطعی مکرر
نیاز به دانش فنی برای راه اندازی کاربری ساده و بدون نیاز به دانش فنی
قیمت و هزینه بالا قیمت و هزینه اندک
قابلیت استفاده برای میزبانی وب و اپلیکیشن استفاده برای ایجاد ارتباط امن

چه زمانی از VPS استفاده کنیم؟

استفاده از VPS برای همه مناسب نیست، اما به طراحان سایت و وبمستران پیشنهاد می‌شود در شرایط زیر از سرور اختصاصی مجازی استفاده کنند.

  • زمانی که وب سایت شما به منابع میزبانی بیشتری نیاز داشته باشد.
  • زمانی که نیاز به نصب ماژول‌های سفارشی یا برنامه‌هایی دارید که توسط میزبان فعلی پشتیبانی نمی‌شوند.
  • زمانی که نیاز به دسترسی روت به سرور دارید.
  • زمانی که می‌خواهید یک محیط توسعه دهنده مجازی برای توسعه و آزمایش نرم افزار خود داشته باشید.
  • هنگامی‌که در حال پردازش تراکنش‌های مالی و مدیریت داده‌های حساس مانند ترید و فارکس هستید.
  • زمانی که نوسانات شدید ترافیک را تجربه می‌کنید.

اصول کار سرور مجازی چیست؟

محیط VPS با سایر پلتفرم‌های میزبانی کاملا متفاوت است. به این معنی که یک ماشین فیزیکی به چندین سرور مجازی برای انتقال داده‌ها جدا شده است. این به دلیل‌هایپروایزر امکان پذیر است. این یک لایه مجازی است که بر روی سیستم عامل (OS) ماشین فیزیکی نصب شده و به هر محیط اجازه می‌دهد تا به طور مستقل عمل کند.

هایپروایزر برای هر وب سایت ذخیره شده مقدار ثابتی از فضای ذخیره سازی و حافظه فراهم می‌کند، به این معنی که شما مجموعه ای از منابع را دریافت می‌کنید که منحصراً برای شما رزرو شده است! شما می‌توانید تمام مزایای داده شده به سرور خود را مدیریت، سفارشی سازی و بهره مند کنید. شما حتی یک آدرس IP اختصاصی از طریق این فناوری (هایپروایزر) نصب شده در سیستم عامل خود (OS) توسط یک ارائه دهنده میزبانی دریافت می‌کنید.

یکی دیگر از مزایای Hypervisor پشتیبانی از آن در لینوکس، ویندوز و macOS است. بنابراین می‌توانید آن را در هر یک از سیستم‌های خود نصب کنید. از آنجایی که ما در مورد VPS هستیم، اجازه دهید یک نمای کلی از حساب‌های VPS را نیز به شما ارائه دهیم. به طور عمده دو نوع از آن وجود دارد – VPS خود مدیریت و VPS کاملاً مدیریت شده.

Vpn چگونه کار می‌کند؟

سرویس‌های VPN معمولاً از برنامه‌های کلاینت روی دستگاه‌ها استفاده می‌کنند و داده‌ها را از طریق تونل‌های ارتباطی به سمت سرورهای امن هدایت می‌کنند. در طول مسیر، رمزگذاری برای امنیت بیشتر روی داده‌ها اعمال می‌شود. در سرورهای امن VPN ، داده‌ها به مقصد نهایی خود هدایت می‌شوند.

از آنجایی که داده‌های شما قبل از روت شدن از طریق سرورهای VPN هدایت می‌شوند، آدرس IP آن سرورها را خواهید داشت. این بدان معناست که هر سایتی که به آن می‌روید، اطلاعات معمولی زیادی مانند آدرس IP واقعی شما ، دستگاهی که استفاده می‌کنید را نخواهد داشت.

اکثر ارائه دهندگان خدمات VPN خودشان مالک سرور هستند و این امر باعث افزایش امنیت کاربرانی می‌شود که از VPN استفاده می‌کنند. به عنوان مثال، برخی از سرورهای فقط RAM استفاده می‌کنند که محتوای آنها پس از هر بار راه اندازی مجدد پاک می‌شود.

چرا از VPN استفاده کنیم؟

برای استفاده از vpn دلایل مختلفی از جمله موارد زیر وجود دارد:

  • دسترسی به محتوای بدون فیلتر
  • استفاده ایمن
  • اتصال ایمن به شبکه

استفاده از VPN یا Virtual Private Network به شما کمک می‌کند تا ارتباطات اینترنتی‌تان را ایمن‌تر و خصوصی‌تر کنید. با استفاده از VPN، ترافیک اینترنتی شما از طریق یک سرور توسط VPN رمزنگاری و هویت و مکان شما مخفی می‌شود. این ویژگی می‌تواند در حفظ امنیت اطلاعات شخصی و محافظت از حریم‌خصوصی شما هنگام استفاده از شبکه‌های عمومی مانند Wi-Fi مفید باشد. علاوه بر این، VPN به شما اجازه می‌دهد تا به محتوای محدود شده یا فیلتر شده در برخی کشورها دسترسی داشته باشید.

یک سرور VPS در یک زمان چقدر ترافیک را مدیریت می‌کند؟

VPS می‌تواند بیش از ۱۰۰۰۰ بازدید کننده را در روز مدیریت کند. اگر وب سایت شما به درستی بهینه شده باشد، به راحتی می‌تواند روزانه ۵۰۰۰۰ بازدیدکننده داشته باشد. اگرچه، صاحبان وب سایت‌های سنگین می‌توانند روزانه حدود ۱۰۰۰۰ تا ۲۰۰۰۰ بازدیدکننده داشته باشند.

 

سلب مسئولیت رپورتاژ: این مقاله به عنوان رپورتاژ آگهی تبلیغاتی در وبسایت گویا آی تی منتشر شده و وبسایت گویا آی تی در مورد تایید یا رد صحت محتوای آن مسئولیتی ندارد

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *