Prince-of-Persia-The-Shadow-and-the-Flame

در حالي كه همه منتظر معرفي يك نسخه كامل از بازي شاهزاده ايراني با داستاني جديد براي كنسولهاي خانگي و PC بودند، Ubisoft اين بازي را با پسوند «سايه و آتش» تنها براي iOS و اندرويد معرفي كرد. به گفته آنها اين بازي در حقيقت بازسازي نسخه قديمي اين سري با همين نام محسوب ميشود كه زير نظر آقاي Jordan Mechner در سال 1989 منتشر شد كه پايه گذار بسياري از بازيهاي اين سبكي است. حال بايد ديد آيا نسخه جديد توانسته موفقيت هاي نسخه اصلي را تكرار كند؟

متاسفانه جواب دادن به اين سوال به آن آساني كه دوست داشتيم باشد، نيست. ساده‌ترين راهش اين است كه بگوييم اگر شما نسخه اصلي را بازي نكرده ايد به احتمال زياد در صورت كنار آمدن با سيستم كنترل بازي، از آن لذت خواهيد برد. اما اگر از گيمرهاي درجه يك قديمي باشيد كه منتظر چشيدن طعم نسخه اصلي در اين نسخه بودند بايد بگويم كه حسابي نااميد خواهيد شد و از اين نسخه بدتان خواهد آمد. بعدا به اين موضوع بيشتر خواهيم پرداخت، در حال حاظر بگذاريد در مورد جنبه هاي خوب بازي حرف بزنيم.

popshadowandflame10-600x338

آشكارترين تغيير نسبت به نسخه اصلي كه تحت MS-DOS اجرا ميشد گرافيك و جلوه هاي بصري متفاوت آن است. موتور جديد توانسته صحنه هاي 2.5 بعدي زيباي بسياري را خلق كند و در عين حال آنقدر بهينه است كه به راحتي روي بسياري از دستگاه هاي اندرويد دار و نصف iPhone و iPad هاي موجود اجرا شود. هرچند زمان بارگذاري مراحل در دستگاه هاي قديمي تر طولاني مدت خواهد بود، به هر حال هر دستگاهي داشته باشيد Prince of Persia: The Shadow and the Flame با صحنه هاي متنوع، مدل شخصيت هاي پرجزئيات و انيميشن هاي روانش شما را شگفت زده خواهد كرد. اگر بخواهيم يك نكته مثبت ديگر به جنبه‌ي تكنيكي بازي اضافه كنيم آن موزيك هاي بازي خواهد بود كه كاملا بر اساس شاهزاده ايراني هاي اصلي و قبلي ساخته شده اند. صداگذاري اشياي مختلف هم با اينكه خوب هستند ولي راستش را بخواهيد تعداد آنها چندان زياد نيست و با گذشت زمان حس تكراري بودن به شما دست خواهد داد.

داستان كلي بازي مثل قبل است، Jaffar خبيث از دنياي مردگان بازگشته و شاهزاده را با جادو محسور كرده است به طوري كه ديگر همسرش هم او را نميشناسد. شاهزاده كه زندگي اش در خطر افتاده، از پايتخت فرار ميكند و خيلي زود كشتي اش در جزيره مرموزي به گل مينشيند. از اين صحنه به بعد شاهزاده بايد راهي براي خلاصي از جادوي Jaffar پيدا كند، به ايران (Persia) برگردد و تخت و تاج خود را دوباره به دست آورد.

prince_of_persia_saf_02

خبر بد براي كاركشتگان گيمر اين كه اين نسخه به سختي و چالش برانگيزي نسخه اصلي نيست. محدوديت زماني كه براي به اتمام رساندن مراحل وجود داشت حال برداشته شده است، مرحله هاي سخت تر حذف شده، معجون هاي بازگرداندن سلامتي بيش از گذشته در محيط پراكنده شده اند و حتي ميتوان اين معجون ها را خريداري هم كرد كه البته ضروري نيستند. با اين وجود تصور نكنيد كه اين نسخه به مانند يك گردش آرام در پارك است؛ بازي هنوز هم سخت است ولي نه به دلايل منطقي. بيشترين دليل اين سخت بودن به خاطر سيستم كنترل بازي است. اصلا فكر استفاده از دكمه هاي مجازي روي صفحه را نكنيد كه زمان پاسخ گويي‌اش مناسب نيست. سيستم كنترل بر اساس حركات نسبت به دكمه هاي مجازي بهتر هستند ولي باز هم يكي دو ساعت زمان نياز است تا به آن عادت كنيد كه بيشتر افراد نميخواهند اين همه زمان بين موقعي كه بازي را شروع ميكنند و زماني كه از انجام آن لذت ميبرند باشد.

14 مرحله بازي در 5 محيط متفاوت در كل 3 ساعت طول خواهد كشيد تا بازي به پايان برسد (اگر مبتدي باشيد). با اينكه طراحي مراحل تقريبا شبيه نسخه اصلي هستند ولي اين حقيقت كه Ubisoft محدوديت زماني براي به اتمام رساندن مراحل را برداشته است و اينكه تمركز را روي گشت و گذار در محيط افزايش داده است، باعث شده Prince of Persia: The Shadow and the Flame به نوعي يك بازي متفاوت جلوه كند. دشمنان و حركات آكروباتيك جديد اضافات خوبي براي گيم پلي هستند ولي در كل كساني كه مسئول ساخت اين نسخه بودند، ذات اساسي شاهزاده ايراني اصلي را نابود كرده اند و براي  كسي كه مهارت و اعصاب تمام كردن آن نسخه را داشته، بازي كردن اين نسخه دردآور است. شايد دليلش پير تر شدن و نپذيرفتن گيم پلي آزمون و خطا باشد كه امروزه جايي در صنعت بازي‌هاي ويديويي ندارد. به احتمال زياد كساني كه به طور حرفه اي بازي نميكنند از انجام اين بازي لذت خواهند برد ولي به هر حال بهترين چيزي كه ميشود در توصيف آن گفت اين است كه نسخه گرافيكي تر و آسانتر شده نسخه اصلي است و ديگر هيچ.

mzl.inmwofiz.480x480-75

منبع