بررسی مشخصات فنی رنو کولیوس ۲۰۱۷ + قیمت در بازار ایران

بررسی مشخصات فنی رنو کولیوس ۲۰۱۷ + قیمت در بازار ایران
  • 1396/4/26
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

تغییرات طراحی ظاهری را می‌توان در نسل جدید خودروهای رنو مشاهده کرد، حتی می‌توان رنو تلیسمان را جذاب‌ترین سدان این برند تاکنون دانست، همچنین رنو کولیوس جدید نیز تغییراتی عظیم در راستای زیبایی و جذابیت نسبت به مدل قبلی خود داشته است. در ادامه به بررسی مشخصات فنی و قیمت رنو کلیوس در بازار ایران می پردازیم، با ما همراه باشید.

گویا آی تی – تاریخچه‌ی خودروهای موفق حاکی از آن است که با نگاهی به خودروهای موفق تاریخ می توان دریافت که طراحی ظاهری و پیش رفتن براساس مد روز تا تاثیر زیادی بر فروش و محبوبیت یک محصول جدید دارد. خودروسازان فرانسوی از جمله پژو و رنو برای چند دهه تا خلاف این جریان حرکت کرده و خودروهای اقتصادی و کاربردی خود را با طراحی خاص و مشخصات فنی متفاوت به بازار عرضه کنند، ولی نتیجه مطلوب نبود و باعث از دست دادن بازار کشورهای آمریکای شمالی، شکست از رقبای ژاپنی و کره‌ای در بازار آسیا و همچنین از دست دادن شانس رقابت با خودروهای لوکس و گران قیمت در مقابل برند های نامدار آلمانی شد. به همین دلیل این رویه حداقل برای رنو پس از اتحاد با نیسان تغییر کرده و بار دیگر این خودروساز به مسیر درست و همگام با دیگر تولید کنندگان خودروسازان بزرگ بازگشته است.

تغییرات طراحی ظاهری را می‌توان در نسل جدید خودروهای رنو مشاهده کرد، حتی می‌توان رنو تلیسمان را جذاب‌ترین سدان این برند تاکنون دانست، همچنین رنو کولیوس جدید نیز تغییراتی عظیم در راستای زیبایی و جذابیت نسبت به مدل قبلی خود داشته است. در ادامه به بررسی مشخصات فنی و قیمت رنو کلیوس در بازار ایران می پردازیم، با ما همراه باشید.
بررسی مشخصات فنی رنو کولیوس 2017 + قیمت در بازار ایران
طراحی
حقیت غیر قابل انکار در مورد کولیوس جدید این است که بر مبنای مدل فعلی نیسان اکستریل که از سال ۲۰۱۳ در بازار حضور دارد، شکل گرفته است و طراحی بدنه چندان جدیدی ندارد. البته نباید نادیده گرفت که کار تیم طراحی رنو به مدیریت لورنس ون دن اکر هلندی در طراحی دوباره کولیوس بر مبنای اکس تریل فوق العاده خوب بوده و به جز سقف و زاویه ستون های مربوطه، نشانی از تشابه با اکس تریل در چهره پردازی کولیوس جدید دیده نمی شود، بعلاوه از سادگی بیش از حد طراحی اکستریل نیز خبری نبوده و کمپانی رنو به خوبی ظریف کاری مشهور فرانسوی را در بخش‌های مختلف بدنه کولیوس جدید بکار گرفته است.
حائز اهمیت‌ترین تمایز طراحی نسل جدید خودروهای رنو، فرم مخصوص چراغ های جلو و عقب آنها است که مشابه تلیسمان در کولیوس نیز به کار رفته اند اما در نمای جانبی استفاده از یک نوار افقی کرومی در امتداد چراغ جلو تا نزدیکی ستون توانسته از سادگی بیش از حد بدنه بکاهد. در نمای روبرو خطوط چند گانه عضلانی روی درب موتور گذاشته شده است تا سادگی طراحی را کاهش دهد و مجموع خطوط به نوعی ترسیم شده اند تا لوگوی بزرگ رنو بیش از پیش جلب توجه کند.
به دلیل فرم خاص ستون C و محدودیت‌های مرتبط با طراحی اکستریل در نمای عقب، طراحان رنو کار سخت تری نسبت به سایر زوایا پیش رو داشتند. فرم صندوق عقب کمی مشابه خودروهای استیشن است و استفاده از طرح اگزوز روی سپر عقب نیز نتوانسته کمک زیادی به خشن و جذاب بودن این بخش بکند، به همین دلیل ساده ترین بخش طراحی بدنه کولیوس جدید نمای پشتی آن است که تا از پیچیدگی‌ها و ظرافت‌های نمای جلو بهره‌ای نبرده است.
بررسی مشخصات فنی رنو کولیوس 2017 + قیمت در بازار ایران

تجهیزات رفاهی و طراحی داخلی
کولیوس جدید ابعاد بزرگتری نسبت به نسل قبلی خود دار، به همین دلیل فضای داخلی نیز جادارتر شده است. پیش از این کولیوس با خودروهایی مانند هیوندای توسان و کیا اسپرتیج دسته بندی می‌شد ولی ابعاد بدنه‌ی این مدل جدید به رده بالاتر یعنی هیوندای سانتافه و کیا سورنتو نزدیک تر شده است، در حقیقت کولیوس نیز مانند اکستریل و تویوتا RAV4 در حد واسط مدل‌های توسان و سانتافه قرار دارد و دسته بندی کردن آن از نظر ابعاد بدنه خیلی راحت نیست.
از جمله نشانه‌های مدرن شده طراحی و مدگرایی این مدل می‌توان اشاره کرد به صفحه نمایش بزرگ ۸٫۷ اینچی که به صورت عمودی روی کنسول وسط قرار گرفته و صفحه نمایش LCD برای قسمت پشت آمپر اشاره کرد. علاوه کولیوس از برخی تجهیزات خاص همانند مجموعه رادارهای تشخیص موقعیت و دوربین های ۳۶۰ درجه بی بهره است ولی بطور کلی آپشن های کافی را در اختیار مشتریان خود قرار داده که از جذاب ترین آنها می توان اشاره کرد به سقف شیشه ای بزرگ با مساحت ۰٫۸ متر مربع، شش کیسه هوا، صندوق عقب برقی، سنسور های فاصله سنج دور تا دور خودرو و سیستم کمک پارک. کیفیت سیستم صوتی BOSE با داشتن ۱۲ عدد بلندگو خوب است. سیستم نرم افزاری R-LINK رنو مدیریت بسیاری از عملگرهای سرگرمی و رفاهی خودرو (نظیر سیستم صوتی، تهویه مطبوع و…) را از طریق صفحه نمایش مرکزی امکان‌پذیر می‌سازد. دوربین دنده عقب با امکان ترسیم خطوط حرکت برای کولیوس در نظر گرفته شده و در کل کمبود خاصی به لحاظ تجهیزات رفاهی و ضروری به چشم نمی‌آید، ولی چنانچه علاقمند به خودروهای بسیار مجهز به انواع آپشن‌ها هستید باید به سراغ نمونه‌های فول آپشن میتسوبیشی اوتلندر (تیپ پنج)، هیوندای سانتافه و نیسان اکستریل بروید که حدود ۲۰ تا ۴۵ میلیون تومان از کولیوس ۲۰۱۷ گران‌تر هستند.

بررسی مشخصات فنی رنو کولیوس 2017 + قیمت در بازار ایران
تجربه رانندگی و مشخصات فنی
در اولین نگاه تفاوت چندانی بین مشخصات فنی کولیوس جدید با نسل قبلی آن به چشم نمی‌آید، حقیقت این است که موتور ۲٫۵ لیتری ۱۷۰ اسب بخاری تا حد زیادی به نسل قبلی شبیه بوده اما گیربکس CVT نسل اول کولیوس قدیمی جای خود را به نسل جدید گیربکس های CVT رنو نیسان با نام تجاری XTRONIC داده که مشخصات عملکردی و اقتصادی بهتری را ارائه کرده است و دارای قابلیت شبیه سازی تعویض هفت دنده نیز می‌باشد. کولیوس با فاصله ۲۱ سانتی متر از زمین از نظر رانندگی آفرود رقبای خود برتری اندکی دارد و قادر است مسیرهای ناهموارتری را بدون مشکل بپیماید. این خودرو دارای سه تیپ مختلف رانندگی تک دیفرانسیل (انتقال نیروی دائمی به چرخ های جلو)، دو دیفرانسیل هوشمند (انتقال لحظه ای به چرخ های عقب برای جبران هرزگردی) و چهارچرخ متحرک دائمی است که در شرایط برفی و لغزنده باید بین حالت های دوم و سوم یکی را انتخاب کنید و انتخاب حالت دوم نیز با توجه به شرایط مسیر هوشمندانه تر باشد.

صندلی های بزرگ و راحت، دید بسیار عالی به محیط بیرون، تم مدرن و لوکس اتاق، نرمی نسبی سیستم تعلیق، عایق کاری خوب به منظور جلوگیری از نفوذ صدای پیشرانه به درون کابین و سیستم صوتی و سقف بزرگ شیشه‌ای شرایط مطلوبی را پشت فرمان کولیوس به وجود می‌آورد که در کمتر خودروی رقیبی نظیر آن را می‌توان تجریه کرد.
متاسفانه فرمان دقت چندان بالایی نداشته و حالتی گنگ و گیج دارد اما در عوض ترمزها بسیار دقیق و قدرتمند حتی روی مسیرهای یخ زده نیز عملکرد مطمئنی را به نمایش می‌گذارند. این درحالی است که لاستیک‌های نکسن که کاربردی معمولی دارد برای رانندگی در این شرایط چسبندگی مناسبی ندارند و همانگونه که در ویدیوی زیر می‌توانید مشاهده کنید خودرو در مواقع زیادی دچار هرز گردی بوده، که تنها به کمک هوشمندی سیستم چهارچرخ محرک خود می‌تواند از این شرایط خلاص گردد.
بررسی مشخصات فنی رنو کولیوس 2017 + قیمت در بازار ایران
رنو کولیوس جدید ظرف ۹٫۸ ثانیه از صفر به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و میانگین مصرف آن در سیکل ترکیبی ۸٫۷ لیتر در هر ۱۰۰کیلومتر اعلام شده که به نظر می‌رسد در شرایط ایران نتوان شاهد آن بود و باید انتظار شتابی در حدود ۱۱ تا ۱۲ ثانیه و مصرف سوختی در حدود ۱۰ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر را داشته باشیم. بطور کلی گیربکس CVT ایکس ترونیک نسل جدید کولیوس قادر است تا از حداکثر کارایی موتور ۱۷۰ اسب بخاری و ۲۳۳ نیوتن متری برای داشتن بیشترین عملکرد و حداقل مصرف سوخت استفاده کند و در استفاده های معمولی (غیر آفرود) ضعف خاصی در این مورد نداشته باشد. با توجه به سیستم تعلیق مک فرسون (جلو) و مولتی لینک (چرخ های عقب) و در نظر گرفتن سابقه خوب رنو در زمینه تنظیم فنربندی، انتظار می‌رود که کولیوس از این لحاظ مشکل خاصی نداشته باشد. دیگر مشخصات فنی رنو کولیوس ۲۰۱۷ به شرح زیر است:

•پیشرانه چهار سیلندر خطی
• حجم موتور ۲٫۵ لیتری
•حداکثر توان ۱۷۱ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور بر دقیقه
•حداکثر گشتاور۲۳۳ نیوتون متری در ۴۰۰۰ دور بر دقیقه
•وزن ۱۶۰۷ کیلوگرم
• قیمتی معادل ۱۹۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان

این قیمت در زمان تهیه گزارش حاضر استعلام شده اما شما میتوانید شرایط فروش و قیمت محصولات رنو در ایران را در دیجیکالا ببینید.
بررسی مشخصات فنی رنو کولیوس 2017 + قیمت در بازار ایران
قیمت و شرایط خودرو در بازار
نمایندگی رسمی رنو در ایران قیمت رسمی کولیوس ۲۰۱۷ را ۱۹۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اعلام کرده که در مقایسه با سایر کراس اوورهای سایز متوسط (از اوتلندر و سانتافه گرفته تا ایکس تریل و تویوتا RAV4 به نظر جذاب می رسد تا جایی که می‌توان گفت که کولیوس با این قیمتی نسبت به سایر رقبا ارزش خرید بالایی دارد، اما آیا کولیوس واقعا با همین مبلغ به دست مشتری خواهد رسید یا همانند سری نخست تلیسمان درگیر بازار سیاه شده و با قیمتی معادل ۲۲۰ میلیون تومانی به دست مشتری می‌رسد؟ برای پاسخ به این سوال باید صبر کرد و دید که شرایط عرضه‌ی این کراس اوور به چه صورت خواهد بود.
بطور کل می‌توان کولیوس را ادغامی هوشمندانه از هنر فرانسوی‌ها و قدرت مهندسی ژاپنی‌ها دانست که چنانچه به نحو مناسبی عرضه شود قادر است به یکی از موفق ترین کراس اوور های وارداتی بازار ایران تبدیل شود.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *