گوگل کروم ، فایرفاکس ، اینترنت اکسپلورر ، کدام یک؟

  • 1389/10/7
  • احسان
  • 138

بحث های داغی که در این چند روزه مطرح است انتشار نسخه های جدید فایرفاکس و این که کدام مرورگر بهتر است ، مطرح است. پس از انتشار خبر نسخه های جدید فایرفاکس 4 بتا ، بسیاری از کاربران ایرانی ، مرورگر گوگل کروم و عده ای دیگر مرورگر فایرفاکس و عده دیگری اینترنت اکسپلورر را بهترین مرورگر می دانند. می خواهیم ببینیم محبوبیت مرورگر گوگل کروم ، فایرفاکس و اینترنت اکسپلورر در دنیا چه قدر است.

گوگل کروم: مرورگر جالب و دوست داشتنی با افزونه های زیاد! سریع ولی آسان ! با موتور ترجمه HTML5 ! همه این دلایل برای محبوب بودن یک مرورگر کافیست. ولی محبوبیت آن چه قدر است؟ به نظر می رسد این مرورگر حتی در کشور های تحریم شده گوگل مثل ایران نیز نفوذ کرده و کار و کاسبی فایرفاکس را کساد کرده است!!! سریع بودن آن مرا یاد جتی می اندازد که یک غول گوگلی را حمل می کند و محبوبیت گوگل را بر سر مردم می ریزد!!

فایرفاکس : باهوش ترین ولی تنبل ترین مرورگر دنیا! موزیلا هنوز حال و حوصله عرضه نسخه جدید کامل فایرفاکس را ندارد و هنوز امروز و فردا می کند. گاهی برای رضایت کاربران جای دکمه ها را عوض می کند و به اسم تقویت موتور جاوا اسکریپت نسخه آزمایشی جدید را منتشر می کند. موزیلا بعد از انتشار 8 نسخه از فایرفاکس 4 بتا هنوز نتوانسته محبوبیت کافی را برای عرضه نسخه کامل به دست بیاورد. آن چه در Firefox Input رویت می شود 2 برابر بودن رای منفی فایرفاکس نسبت به رای های مثبت کاربران است!!! حتی من را که سرسخت طرفدار فایرفاکس بودم را به طرف گوگل کروم کشانده! ولی … کمتر شدن طرفداران فایرفاکس در جشن تولد امسال فایرفاکس نشان دهنده کیفیت بد فایرفاکس در چند نسخه اخیر را نشان می دهد. گوگل کروم از قابلیت Recent Tabs در صفحه اول استفاده می کند ولی فایرفاکس هنوز نتوانسته این قابلیت پرکاربرد را جای دهد.

اینترنت اکسپلورر : بی اهمیت ترین ، بی امنیت ترین ، پر باگ ترین ، پر حجم ترین ، پر آیتم ترین ، پر … ترین و و و و و ….! در همه ایبوک ها و همه مقالات ابتدایی و پیشرفته کامپیوتر پیشنهاد می شود اینترنت اکسپلورر را از کامپیوتر خود حذف کنند و مرورگری غیر از آن ها نصب کنند! خودم به شخصه از این مرورگر متنفرم. به همین دلیل زیاد درباره آن توضیح نمی دهم. به چند دلیل از این مرورگر محبوبیت زیادی ندارد : در سایت های تبلیغاتی از تولبار مخصوص به خود استفاده می کنند. این تولبار ها به راحتی بر روی اینترنت اکسپلورر نصب می شوند و حتی ممکن است باعث هک شدن هم بشوند! هم چنین برنامه های وابسته به اینترنت مثل دانلود منیجر منوی های مزاحمی به راست کلیک این مرورگر اضافه می شوند. هم چنین طبق چیزی که من تجربه کردم Default کردن این مرورگر به برنامه IDM آسیب می زند و باعث غیر فعال شدن این برنامه در دیگر مرورگرها می شود!

حاشیه! : safari و دیگران در حاشیه هستند. بهتر درباره آن ها توضیحی ندهیم!

انتخاب با شماست : باز هم انتخاب با شماست. خودتان می توانید مشخص کنید کدام مرورگر بهتر است و همان را نصب کنید. در این مقاله صرفا معایب و مزایا و طرفداران این سه مرورگر را سنجیدیم.

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 138 دیدگاه
  1. در جواب آقا مجید :

    مجید جان من کاری با بیل گیتس یا هر کس دیگه ندارم. شما مفهوم Free رو می‏فهمید؟؟ یعنی رایگان، شما داری یه برنامه رایگان رو با NOD32 که پولی هست مقایسه می‏کنی… خوب معلومه که دربرابره NOD32 چیزی نیست؛ ولی در بین برنامه های رایگان، چیز مناسبی هست. در ضمن چون تو نسخه 6، چهره بدی از اون توی ذهن مردم نشست، الان هم فکر میکنن همون اینترنت اکسپلورر 6 هست. فکر میکنم با توجه به حرف های شما میشه این نتیجه رو گرفت که حتی باش کار هم نکردین… گرچه با این روال که پیش میرید پیشنهاد می کنم کار هم نکنید بهتره.

    1. سلام
      اولا اقا محمد مهدی من اصلا از نود32 استفاده نمی کنم خوشم نمی یاد آنتی ویروس محبوب من اوست 5.0.677 است امسال عالی کار کرده است در کنار فایروال کومودو استفاده می کنم بعید است شما اصلا باهاش کار کرده باشی از فناوری اش خبر داشته باشی اصلا انتی ویروس رایگان ماکروسافت در حد آنتی ویروس های رایگانی با کیفیتی مثل آویرا -اوست -ای وی جی نیست می خوای تست شناسایی موسسه معتبر اوی کامپیرتیویس 2010 را بهت نشان بدم در مورد دوم اولا اینترنت اکسپلورر من با هر 6 و7 و8 و9 کار کرده ام هیچکدامشان بدرد نمی خوردند نسخه 9 ان هم در قالب html 5 پشتیبانی می کند با انکه سرعتش کمی بهتر شده است اما باز هم خیلی مشکل دارد تا به گرد اپرا -فایرفوکس ویا کروم برسد ماکروسافت مرورگرش 2 زار نمی ارزد دارد نون ویندوز را می خورد سهمخ بازار را دارد روز به روز از سهم بازارش کاسته می شود حکایت مرورگر هم توی ایرن مثل حکایت آنتی ویروس است توی ایران مرورگر اینترنت اکسپلورر ونود32 را فقط می بینند چیز دیگری نمی بینند چیز دیگری نمی بینند اما توی جهان این طور نیست کافی است بری به لینک زیر در دنیا
      http://www.google.com/trends?q=norton,avast,avira,nod32,kaspersky&ctab=0&geo=all&date=ytd&sort=0

  2. سلام
    اقای محمد مهدی به لینک زیر هم برو
    http://www.google.com/trends?q=ie%2Cchrom%2Cfirefox%2Copera&ctab=0&geo=all&date=2010&sort=0
    بیشترین کاربر را در دنیا گوگل می گوید فایرفوکس دارد با 6.10 نمودارش رو به افزایش است اینترنت اکسپلورر در حال نزول است

  3. سلام چطور میشه اینترنت اکسپلورر رو از ویندوز به طور کامل حذف کرد

    و با این کار در عملکرد ویندوز اتفاقی رخ میده و ویندوز خراب بشه؟

    لطفا آموزشش رو بزارید

  4. سلام
    من توی یک گروه اینترنتی و طراحی سایت فعالیت دارم .
    جسارت نمی کنم اما خود این سایت هم از نظر اسکریپت نویسی دچار مشکل هست و مثلا همین کد شمارشگرتون ، که البته ان شاءالله درستش می کنین
    یک طراح وب به نظر من طرفدار همه ی مرورگر ها باید باشه .
    چون باید به این موضوع پی برده باشه که توی محیط اینترنت کاربر آماتور و حرفه ای هست و هم اینکه هر کسی برابر با عادت هاش و علایقش نرم افزار های ( مرورگر ) خودش رو انتخاب می کنه ، به همین دلیل باید بر پایه ی هر مرورگری کد خودش رو اعمال کنه .
    من به شخصه از فایر فاکس استفاده می کنم . فایر فاکس در گذشته خیلی خوب بود اما الان دو مشکل داره یکی استفاده ی زیاد سخت افزاری این مرورگر که البته با نرم افزار های اپتیمایزش بهتر میشه و دومین مشکلی هم که داره اینه که خیلی وسواس به خرج میده برای روونه کردن نسخه ی 4 . که البته از این کارش هم دلیلی داره و مطمئن باشین در نسخه ی 4 کاری کارستون میکنه .
    البته جا داره که به سازندگان اپرا هم تبریک بگم به خاطر شاهکارشون .

  5. اگه دوست دارید که امنیت اطلاعات شما به خطر نیفته به هیچ عنوان سراغ گوگل کروم نرید.

    گوگل کروم علاوه بر مرورگر بودن به عنوان یک تروجان پیشرفته عمل میکند.

    من از طرفدارای پر و پا قرص گوگل کروم بودم و تقریبا یه سال از این مرورگر استفاده میکردم

  6. فایرفاکس محبوب‌ترین مرورگر اروپا شد
    مرورگر فایرفاکس ساخت موزیلا عنوان محبوب ترین مرورگر اینترنتی در قاره اروپا را از آن خود کرد.

    این اولین بار است که یک مرورگر موفق می شود مرورگر شناخته شده IE‌ مایکروسافت را پشت سر بگذارد و رتبه اول استفاده را در میان کاربران اینترنت به دست آورد.

    آمار منتشر شده توسط موسسه تحقیقاتی StatCounter حاکیست در دسامبر سال 2010 معادل 38.11 درصد از کاربران با استفاده از مرورگر فایرفاکس به اینترنت وصل می شدند. در مقابل تنها 37.52 درصد از افراد در اروپا برای وب‌گردی از IE استفاده می کنند.

    البته سهم کلی استفاده ازهر دو مرورگر نسبت به دسامبر سال 2009 کاهش یافته است. یک سال قبل 44.84 درصد کاربران از IE مایکروسافت و 40.8 درصد از فایرفاکس استفاده می کردند. علت اصلی این کاهش استفاده افزایش اقبال به مرورگر کروم گوگل است که سهم آن از 9.52 درصد در دسامبر سال گذشته به 14.58 درصد در دسامبر سال 2010 رسیده است.

    سهم دو مرورگر سفری و اپرا هم در اروپا نزدیک به هم و در حدود 4.5 درصد است. در این میان سفری رشد خوبی داشته وسهم آن از 3.4 درصد به 4.5 درصد افزایش یافته است.

  7. سلام
    فایرفوکس اگه بد بود محبوب ترین مرورگر اروپا تبدیل نمیشد همین حالا هم اینترنت اکسپلورر را پشت سر گذاشته است کروم هم عددی نیست بخواهد فایرفوکس را تهدید کنداین اولین بار است که یک مرورگر موفق می شود مرورگر شناخته شده IE‌ مایکروسافت را پشت سر بگذارد و رتبه اول استفاده را در میان کاربران اینترنت به دست آورد.

  8. سلام
    اقای احسان پس نگو فایرفوکس تنبل ترین مروذگر است وگرنه محبوترین مرورگر در اروپا تبدیل نمیشد این عن.ان را کسب نمی کرد این خبر امروز بسیار از وب سایت های معتبر منتشر شده است فایرفوکس عشق است

  9. مجید جان اگر دقت کنی موزیلا چند دهه ست راه افتاده اما کل شرکت گوگل فقط حدود 12سال هست که تاسیس شده اگر کمی فکر کنی و بی خودی 3تا نظر پست سر هم ندی فکر کنم بتونی این چیزارو بفهمی!

    1. سلام
      امیر جان من نگفتم کدام بهتر است قطعا هر دو خوبند مزای ومعتیبی دارند اما در اروپا فایرفوکس محبوب ترین مرورگر در اروپا شناخته شد

  10. نمیدونم شاید واقعا کروم بهتر باشه ولی این خوب میدونم نباید خودتون عادت به محصولات گوگل بکنید چون هر آن ممکنه تحریم کنه مار رو اگر دقت کنید سرویساش برای ایرانیا کم کم داره محدود میکنه.
    خیلی پستن

  11. سلام
    راه ساده تشخیص برای کاربران معمولی اینه که یه سایت رو با همه مرورگرها باز کنن.
    مثلا من سایتم کاملا امریکایی هست .با همه مرورگرها بازش کنید تفاوت اجرا رو تو همشون ببینید.
    من متاسفانه برای اجرا وبرنامه نویسی سایتم مجبورم تو همشون چک کنم تا مشکل حداقل ظاهری تو نمایش سایتم نداشته باشم
    گذشته فایرفاکس خیلی کار میکردم و قبل از اون اکسپلورر .اما الان چند وقتیه با گوگل کروم کار میکنم از اپرا هم برای بازدیدهای بالا استفاده میکنم
    سافاری رو هم دانلود کردم کل سیستمم به مشکل خورد تا حالا با هاش کار نکردم
    به نظرم تو امار جهانی برای طراح یباید از اپرا و فایر فاکس استفاده کرد وبرای مرور با گوگل کروم و فایر فاکس لذت بازدیدها رو برد.دانلود مننجرهای گوگل کروم وفایر فاکس واپرا هم خوبن من بدی ندیدم
    در اخر نظر نهایی رو به صورت تخصصی بذارید تا ماهم تو انتخابمون دقت کامل رو بکنیم
    www.irstarssite.com
    id yahoo and gmail :shahramdelkash

  12. نسخه نهایی فایرفاکس ۴، اسفند ماه منتشر می شود
    “دیوید سیکور”، مدیر بخش اجرایی و پلتفرم های مهندسی بنیاد موزیلا طی ایمیلی که اخیراً برای تمامی توسعه دهندگان مرورگر فایرفاکس ارسال کرده، اعلام نموده است نسخه نهایی مرورگر محبوب فایرفاکس ۴ در پایان ماه فوریه آماده خواهد شد.

    “سیکور” خاطر نشان ساخته است، هم اکنون ۱۶۰ بخش برای تکمیل شدن نسخه نهایی فایرفاکس باقی مانده است. در گذشته معمولاً برای تکمیل هر ۱۰۰ بخش در نگارشهای آزمایشی، مدت زمانی در حدود ۶ هفته وقت لازم بود.

    به گفته این مدیر ارشد موزیلا، تیم توسعه باید فشرده تر کار کند به نحویکه در ابتدای ماه فوریه نسخه “پیش از انتشار” که اصطلاحاً RC خوانده می شود را آماده نموده و در پایان ماه فوریه نسخه نهایی فایرفاکس ۴ آماده شده باشد.

    به گزارش وین بتا، آخرین نگارش آزمایشی فایرفاکس ۴، امروز منتشر شده است که Firefox 4 Beta 9 می باشد و از طریق سرورهای FTP موزیلا قابل دسترس است.

    به گفته موزیلا در این نسخه جدید، تعداد ۷۸۷ اشکال برطرف شده است، اما هنوز کارهای زیاد دیگری باقی مانده است.

    نسخه های آزمایشی دیگری نیز تا قبل از ارائه نسخه RC منتشر خواهند شد تا سرانجام این شمارش معکوس به صفر برسد و دیگر اشکالی در نسخه نهایی فایرفاکس ۴ وجود نداشته باشد.

  13. سلام.تا ۷۰ درصد کامنت هارو خوندم.اما نظر من در این مورد :»
    • کروم:»

    • سریعترین هست•امنیت نداره•سبک هست•یک نوع جذابیت بخاطر نوع طراحیش داره•از تجربه های دیگران استفاده میکنه • اتصال به سرورش هم سریع هست(سریع تر از هر مرورگر دیگه ای) • دانلود منیجر ضعیف• اگه یک یا چند بار روی یک صفحه ارور بده دیگه اگه اونو بکشی برات باز نمیکنه

    •فایر فاکس:»

    • انعطاف پذیر • استاناندارد بودن نمایش صفحات • سرعت نسبتا خوب • دانلود منیجر ضعیف • نسبتا سبک • اتصال به سرور خوب

    • اپرا :»

    •سرعت اتصال به سرور خیلی خیلی ضعیف • سرعت بارگیری خوب • امنیت عالی • خسته کننده • طراحی نا مناسب اون باعث میشه ادم فکر میکنه سوار یک اسب اهنین شده که کمر ادم رو درد میاره اما چون یک اسب اهنین هست امنیت خوبی داره • البته خیلی خشک هم هست(مثالش هم همون اسب اهنین) • وزن خود اپرا سبکه اما به نظر من حجم زیادی از رم رو میگیره یک جورایی احساس میکنم وقتی اپرا باز هست سرعت کامپیوترم میاد پایین • دانلود منیجر عالی •

    البته من از هر سه مرورگر استفاده میکنم.اما مرورگر پیشفرضم موزیلا هست.از اپرا هم برای دانلود استفاده میکنم چون دانلود منیجر استفاده نمیکنم.از کروم هم استفاده زیادی ندارم

    نکته : دلیل اینکه اپرا از امنیت خوبی بر خوردار هست اینکه هنوز کامل وارد دنیای افزونه ها نشده.هر وقت کامل مثل فایر فاکس وارد افزونه ها شد اونوقت اگه تونست کمرش رو بالا نگه داشته باشه اون وقت هست که میشه روش حساب کامل باز کرد…

    اینا همه نظر شخصی من هست.من نه برنامه نویسم نه طراح سایت نه تو این زمینه ها حرفه ای هستم.من فقط یک نفر هستم که زیاد میاد نت و بیشتر از نصف وقتش رو تو نت میگزرونه…

  14. سلام
    “سرعت اتصال به سرور خیلی خیلی ضعیف” !
    ” خسته کننده” !
    “حجم زیادی از رم رو میگیره ” !
    ” البته خیلی خشک هم هست” !

    مطمئنید اسم اون مرورگر اپرا بوده ?! پیشنهاد می کنم ایندفعه به غیر از دانلود یه صفحه هم با اپرا باز کنید،اون وقت سرعت اتصال و بارگذاری رو ببینید 🙂

    موفقیت

  15. Chrome: حرف نداره، انتخاب اولم و بیش از 90% کارامو با اون انجام میدم. فقط افزونه های دانلود کلیپ نداره و نرم افزارهای DAP و Orbit و افزونه Acrobat adobe که برای انتخاب قسمتی از صفحه و PDF کردن اونه کار نمی کنه
    و دوستان حتما می دونن که برا آپدیتش باید از فیلترشکن یا vpn استفاده کنیم.

    Opera: خوب و زیباتر از کروم اما سرعت و سادگی کروم بیشتره

    Safari: به گفته اپل سریعترین مرورگر ولی باید گفت تو مک نه ویندوز که کندترین مرورگره ویندوزه

    Firefox: کند فقط برا رفتن به سایت های دانشگاه آزاد خوبه

    IE: ورژن 9 این مرورگر دارای سرعت بالا آمدن خوبی است اما بعد بالا آمدن بدجوری از cpu کار می کشه و صدای فن رو در میاره و گاهی اوقات لپ تاپم هنگ می کنه

    در آخر اینکه یک تحقیقی صورت گرفته که کاربران opera و سپس chrome باهوش تر از سایر کاربرانن

    1. سلام
      ببخشید اقا سعید من فکر می کنم جناب العالی خنگ ترین کاربری هستی که تشریف داری یعنی چی کاربران کروم باهوش تر از کاربران فایرفوکس هستند مگه کروم چی داره جز سرعت نه مروگرش اپدیت میشه نه افزون هایش در حد فایورفکس است بسیاری از سایت ها هم مشکل داره حجمش هم دو برابر فایرفوکس واوپرا است مزخرف ترین مرورگری است توی عمرم دیده ام در سال 2010 با 84 آسیب پذیر بعن.ان اسیب پذیر ترین مرورگر را از ان خود کرد

    2. مرسی از لطفت، بدبختی ما ایرانیها اینه که مردم متعصبی داریم و شما هم یکی از اونا
      اینم منبع این حرفم

    3. راستی اینکه نمی تونین مرورگر رو اپدیت کنین نشانیه خنگیه، چون این مرورگر به خاطر مسائل تحریم برا کاربران ایرانی قابل دانلود و آپدیت نیست ولی با فیلتر شکن و VPN به راحتی مشکل حل میشه

    4. سلام
      من 4 سال است با تمامی مرورگرهای دنیا کار کردم اقا سعید ولی مرورگر فایروفکس به لحاظ استاندارد بی نظیره محیط گرافیکی خوب وسرعت وب وافزون های بی شمار وامنیت خوب بهترین مرورگری است توی عمرم دیده ام تازه مرورگری که بخواد با فیلتر شکن اپدیت بشه دو زار نمی ارزه کروم فقط سرعت داره هیچی نداره تازه حالت ورک افلاین نداره ودوم اینکه وقتی کچ میشه اطاعات داخل کوکیا پاک نمی شه مشکلات زیادی داره با سایت فارسی هم بعضی ها مشکل داره مرورگر خوبی نیست من فایرفکس را ترجیح میدم نسخه 6.0.2 حرف نداره بعد هم اپرا ولی کروم مزخرف ترین مرورگری است توی عمرم دیده ام

    5. سلام
      ضمنا سعید خان بنده از اپرا وفایرفکس استفاده می کنم ان لینک را دادی به من من اصلا کروم واینترنت اکسپلورر را قبول ندارم

  16. سلام به دوستان
    یه چیز خیلی عجیبه اونم اینه که توی مرجع امتیاز گذاری برای کلیه نرم افزارها یعنی سایت عالی و جهنی www.toptenreviews.com به ترتیب فایرفاکس اول هست بعدش گوگل کروم دوم و اینترنت اکسپلورر سوم و اپرا چهارم یعنی تنها مزیتی که اپرا داره فقط امنیتش هست که در اونجا هم بهش اکثر کارشناسان و متخصص ها دنیا به همون امنیتش رای دادن وگرنه کیفیتش حتی از اینترنت اکسپلورر هم پایین تر هست چونکه بعد اون قرار داره.
    خودتون یه سر بزنید این سایت معتبرترین سایت جهانی امتیاز گذاری برای نرم افزار و حتی سخت افزار تو کل دنیا به حساب میاد
    http://internet-browser-review.toptenreviews.com
    پس نتیجه گیری هم مشخص هست که چه مرورگری بهتره. من طرفدار مرورگر خاصی نیستم واسم راه افتادن کارم از همه چیز مهم تر هست ولی گوگل کروم و فایرفاکس خودشونو از بقیه رقبا دارن ظاهر جدا میکنن . فایرفاکس برنده جایزه طلایی سال 2011 این سایت هم شده .

    1. سلام
      ببشخید شما به این سایت میگید معتبر جهانی ولا به شما می خندند این سایت منبع موثق دارم چند جا خواندم جزو سایت های غیر معتبر است تمامی نتایجش براساس نسخه های فروش وقیمت ها واسپانسر ها است اللان 4 سال است بیت یدفندر اول است جلوی هر کدام ارم فروش زده است هر محصلی قیمت بیشتری داشته باشد امتیاز بیشتری می گیرد خودش نمایندگی فروش محصولات بیت یدفندر را دارد واقعا اسم خودت را گذاشتی متخصص است شما نتایج اوی تست واوی کامپرتویس را میزارید به نتایج این سایت غیر معتبر استناد می گنید الان اوست جزو بهترین محصولات امنیتی است در حالی در این سایت اصلش اسمش نیامده است در حالی همین اوست توی تست اوی تست رتبه اش از نود32 و آویرا بالاتر بوده است توی اوی کاپرتویس نسخه 6 میزان شناسایی اش بسیار بالا بو.ده است من خودم 10 سال دارم کارم اینکه تحقیقات وپژوهش ان وقت توی رفتی به نتایج این سایت غیر معتبر وغیر استاندارد استناد می کنی ان را سایت جهانی می نامی همه نتایجش بر اساس ارم فروش وتبلیغات وقیمت هاست

  17. خلاصه خواستم آخر حرف رو به دوستان بزنم که خودشون برن اونجا ببینن.
    بازم میگم که من خودم از هیچ مرورگر خاصی طرفداری نمیکنم فقط راه افتادن کارم واسم اهمیت داره. به نظر شخصی هر کسی هم احترام میذارم نمیگم که فلانی اشتباه میکنه شاید من اشتباه میکنم خلاصه خودتون برید اونجا درباره همه مزیت های هر مرورگر نوشته شده. خودتون ببینید خودتون تصمیم بگیرید که از کدوم مرورگر استفاده کنید بهتره .
    من خودم از دو مرورگر گوگل کروم و فایرفاکس استفاده میکنم
    امیدوارم مفید صحبت کرده باشم. یا حق

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *