حفظ قانون کپی رایت عکس ها با LED هوشمند LiShield

حفظ قانون کپی رایت عکس ها با LED هوشمند LiShield
  • 1396/8/4
  • زهرا معبودی
  • 0

در دنیایی که عملاً هر کسی یک دوربین باکیفیت به شکل تلفن هوشمند همراه خود دارد، جلوگیری از عکسبرداری – خواه به دلیل کپی‌رایت یا نقض حریم خصوصی – تقریباً غیرممکن است. این مشکلی است که محققان دانشگاه کالیفرنیا سن دیگو و دانشگاه ویسکانسن-مدیسون با طرح یک پروژه‌ی جدید قصد حل کردن آن را دارند. آن‌ها برای انجام این کار سیستم LED هوشمندی ساخته‌اند که یک الگوی چشمک‌زن در تداخل با سنسور دوربین تلفن‌های همراه تولید می‌کند.گویا آی تی: شیلین ژو (Shilin Zhu)، یکی از محققان این پروژه در گفتگو با وبسایت Digital Trends گفت: «ما LiShield را طراحی کردیم، LED هوشمندی که عسکبرداری غیرقانونی از سوژه‌های فیزیکی حساس مثل انسان، آثار هنری موزه یا اسناد را شناسایی می‌کند و به طور خودکار و بدون دخالت کاربر محافظت دیداری از حریم خصوصی را به ارمغان می‌آورد. اساس کار این فناوری بر روشن کردن محیط با یک نوع شکل موج نوری نامرئی است. این کار باعث می‌شود تصاویر و ویدیوهای ثبت شده با توجه به مکانیزم شاتر چرخشی به‌هم بریزد.»

همان طور که ژو اشاره می‌کند، نکته‌ی کاربردی این راهکار این است که الگوی چشمک‌زن مذکور به چشم انسان نمی‌آید، زیرا در فرکانسی بسیار بالای منتشر می‌شود و فقط سنسور دوربین را به‌هم می‌ریزد.

 

سیستم LED هوشمند

 

البته محققان روشی برای بازیابی تصویر یا ویدیو هم در اختیار «کاربران مجاز» قرار داده‌اند. با ارسال اطلاعات شکل موج مربوط به الگوی چشمک‌زن نور به موبایل، دو دستگاه می‌توانند با هم سینک شوند، یا با دریافت فریم‌های مختلف ویدیو تصویر ثابتی را تشکیل دهند. ژو می‌گوید علاوه بر این‌ها با استفاده از این LED می‌توان نور ساختار یافته‌ای به شکل یک علامت نامرئی ساخت و آن را به تصویر اضافه کرد تا در هنگام انتشار در اینترنت توسط سرورهای آنلاین شناسایی شود.

 

این فناوری در حال حاضر فقط با یک چراغ LED و در محیط‌های کوچک کار می‌کند. محققان در آینده می‌خواهند با استفاده از متدهای جدید با چند LED هوشمند فضای بیشتری را تحت پوشش قرار دهند. ژو اضافه می‌کند: «ما در حال طراحی روشی برای افزایش تدابیر حفاظتی این سیستم هستیم تا از آن بتوان برای کارهایی که به سطح بالایی از امنیت نیاز دارند مثل امور نظامی استفاده کرد. ما از هر کسی که بتواند در امر تجاری سازی این فناوری و به کار گیری آن در دنیای واقعی به ما کمک کند استقبال می‌کنیم.»

 

به تازگی در اولین روز کنفرانس ۲۰۱۷ موبی‌کام (Mobicom) که در اطراف سالت لیک سیتی ایالت یوتاه برگزار شد مقاله‌ای در شرح این پروژه منتشر شده است.

 

منبع

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *